Jesteśmy beneficjentami projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Zobacz szczegóły

Jak sprawdzać skuteczność firmy? Kluczowe wskaźniki efektywności dla 8 działów

Spis treści

Zastanawiasz się, jak sprawdzić skuteczność firmy? Chcesz wiedzieć, czy firma, którą prowadzisz działa sprawnie? Które działy radzą sobie dobrze, a które należy dodatkowo zmotywować? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na te pytania – dobrze trafiłe(a)ś! Poniżej zaprezentujemy kilka kluczowych wskaźników efektywności oraz wskażemy teksty, z którym możesz czerpać dalszą wiedzę. Zapraszamy do lektury!

Czym jest skuteczność firmy? 

Zacznijmy od zastanowienia się, czym jest i po co mierzyć skuteczność firmy. Każde przedsiębiorstwo, któremu zależy na stałym wzroście i profesjonalnym zarządzaniu stawia przed sobą różne cele. Powinny one dotyczyć rocznej sprzedaży, ilości klientów, satysfakcji klientów i pracowników. Skuteczność firmy odnosi się do jej zdolności do realizowania tych planów. Efektywny biznes to taki, który osiąga swoje cele. 

Jak sprawdzić skuteczność firmy

Jak sprawdzić skuteczność firmy?

Może ona być mierzona za pomocą wielu różnych wskaźników, które pozwalają na monitorowanie postępów firmy. Nie wystarczy tylko na koniec roku sprawdzić, czy cel został osiągnięty czy nie. Takie działanie nie miałoby sensu, ponieważ w międzyczasie nie moglibyśmy wprowadzać usprawnień czy zmieniać taktyk, które byłby w stanie przybliżyć nas do realizowanego planu. Właśnie dlatego skuteczność firmy warto mierzyć na bieżąco. Można to zrobić za pomocą wskaźników (KPI). Ich przykłady dla kilku działów znajdziesz w kolejnych akapitach. 

Dlaczego warto wprowadzić KPI w firmie?

Teraz zastanówmy się, dlaczego warto sprawdzać skuteczność firmy za pomocą wskaźników. Powyżej wspomnieliśmy, że są one ważne z punktu widzenia oceniania bieżącego postępu w realizacji planów. Jednak to nie wszystko. Monitorowanie wskaźników pomoże nam również m. in.: 

  • w ocenie potencjału wzrostu – tworząc cele na kolejny rok możemy sprawdzić wskaźniki i ich dynamikę,a na tej podstawie ustalić plany na następny okres. Dzięki temu będą one znacznie bardziej realne. 
  • w podejmowaniu szybszych i trafniejszych decyzji. Jeżeli mamy dane, na których się opieramy łatwiej nam jest zainwestować w kolejne produkty czy marketing lub zatrudnić dodatkowe osoby. 
  • w motywowaniu pracowników – po pierwsze wskaźniki pokazują cel, do którego dąży firma. Po drugie poszczególne mierniki może monitorować sam zatrudniony i zmieniać swoje zachowanie tak, aby było bardziej produktywne. 

Jakie wskaźniki mierzyć w poszczególnych działach? 

Każdy dział w firmie powinien mieć własny zestaw wskaźników. Poniżej pokazujemy kilka przykładowych. W treści znajdziesz również odnośniki, które zaprowadzą Cię do tekstu szczegółowo opisującego poszczególne KPI.

Mierzenie płynności finansowej

Sprawdzanie, jak wyglądają wpływy i wydatki, jest niezwykle istotną częścią przedsiębiorstwa i sprawdzania jego skuteczności. Dlatego właśnie warto monitorować kilka mierników. Do najpopularniejszych KPI płynności finansowej należą: 

  • Wskaźnik płynności bieżącej
  • Wskaźnik płynności przyspieszonej
  • Wskaźnik płynności natychmiastowej
  • Wskaźnik cyklu regulowania należności 

Co kryje się pod tymi nazwami i co wziąć pod uwagę, aby dobrze wyliczyć te wskaźniki? Napisaliśmy o tym cały artykuł → Co to są wskaźniki płynności finansowej

wskaźniki zarządcze, wskaźnik efektywności

Jak sprawdzić skuteczność firmy – monitoruj sprzedaż

Nie należy również zapominać o mierzeniu KPI w sprzedaży. To one w dużej mierze decydują o rentowności naszego biznesu. Jeżeli są na zbyt niskim poziomie – należy przyjrzeć się, co można zrobić, aby to zmienić. Wśród wskaźników, które można śledzić w tym dziale, znajdują się:

  • retencja klientów, 
  • średni czas sprzedaży, 
  • przychody ze sprzedaży, 
  • średni poziom marży. 

O tych i innych wskaźnikach znacznie szerzej piszemy w artykule → KPI w sprzedaży – jak je podnieść?

Produkcja

KPI produkcyjne można mierzyć w kilku aspektach. Są to na przykład wskaźniki dotyczące efektywności. Do nich zalicza się First Pass Yield,  który informuje o tym, jaki procent wyprodukowanych towarów jest bez zarzutów (gotowych do sprzedaży), za pierwszym razem. Im wyższy procent, tym produkcja jest  bardziej efektywna. 

Można również sprawdzać KPI z zakresu jakości. Dobrym tego miernikiem jest liczba zgłaszanych reklamacji. Ponadto na produkcji warto badać bezpieczeństwo np. zbierając wnikliwie dane o wypadkach czy incydentach w trakcie pracy. 

Więcej znajdziesz w artykule → KPI na produkcji, które warto monitorować

Logistyka 

Jakie są kluczowe wskaźniki efektywności w logistyce? Można je podzielić na cztery podgrupy. Pierwsza dotyczy zakupów. W tym przypadku warto mierzyć np. liczbę dostawców, czas dostawy i wydatki. Druga odnosi się do gospodarki zapasami, czyli do KPI w magazynie. Należą do nich m. in. wartość surowca, koszty zarządzania zapasami czy ilość materiałów przestarzałych (nienadających się do użycia). 

Trzecią podgrupę tworzą wskaźniki transportu takie jak liczba paczek wysyłanych w ciągu doby, liczba dostaw na czas i tych, które są dostarczane później niż zaplanowano. 

Wreszcie, warto monitorować również wskaźnik dokładności kompletacji, wskaźniki reklamacji i liczbę zagubionych przesyłek. 

Więcej znajdziesz w artykule Wskaźniki logistyczne – które wybrać? 

Wskaźniki logistyczne - jak je wybrać

Marketing

Kiedyś marketing był uważany za sztukę, dzisiaj bliżej mu do nauki. A wszystko przez to, że można go mierzyć. Istnieje mnóstwo KPI w marketingu. Każda platforma oferująca kampanie – reklamowe, e-mail marketingowe, social mediowe – oferuje swój własny zestaw metryk. Jest jednak kilka ogólnych wskaźników, które warto badać i raportować je do zarządu. Są  wśród nich: 

  • liczba pozyskanych leadów lub klientów
  • koszt pozyskania leada/klienta
  • koszt konwersji
  • ROAS
  • ROI

Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj nasz artykuł o wskaźnikach marketingowych

Satysfakcja i lojalność klienta

Jakie wskaźniki satysfakcji klienta mierzyć i jak sprawdzić jego lojalność? Do najważniejszych należy CSI (Wskaźnik Zadowolenia Klienta). Aby go wyliczyć potrzebna jest spora ilość informacji, dzięki temu jest on uważany za wiarygodny. 

Znacznie prościej zastosować jednak NPS (Net Promoter Score, Skala Orędownictwa Netto), który sprawdza, czy klient byłby w stanie polecić nasze produkty lub usługi swoim znajomym i rodzinie. Monitorowany na bieżąco, pozwala oszacować nie tylko lojalność klienta, ale również pokazuje momenty, w których nastąpiło pogorszenie naszych usług (np. kiedy nasz sklep internetowy stanie się znacznie wolniejszy, co może zdenerwować użytkowników i zminimalizować prawdopodobieństwo polecenia go innym). 

O tym jak zabrać się za liczenie CSI i NPS przeczytasz w naszym artykule → Jakie są wskaźniki satysfakcji klienta? Jak sprawdzić lojalność? 

wskaźniki satysfakcji klienta, wskaźniki lojalności klienta

Zarządzanie zasobami ludzkimi 

Ten dział nie zawsze kojarzy nam się z dokonywaniem pomiarów. Jednak warto na bieżąco sprawdzać wskaźniki efektywności HR. Jakie na przykład? 

  • Źródło pozyskania pracownika, z którego dowiemy się, które kanały promocji ogłoszeń lepiej działają. 
  • Satysfakcja pracowników – jest pośrednią miarą motywacji i zaangażowania w pracę.
  • Wskaźnik absencji – pomaga chociażby w lepszym zarządzaniu zastępstwami. 

Przeczytaj więcej o KPI w HR

Wskaźniki BHP

Warto również przyjrzeć się wskaźnikom bezpieczeństwa. W tym celu można mierzyć liczbę awarii maszyn. W tym względzie ważne jest także to, czy sami pracownicy uważają, że pracują w bezpiecznym miejscu. Opłaca się więc sprawdzać np. jak pracownicy oceniają swoje zdrowie psychiczne i fizyczne. Czy uważają, że szkolenia BHP są prowadzone na wysokim poziomie i dzięki nim czują się pewniej. 

Więcej na ten temat znajdziesz w artykule → Najważniejsze wskaźniki bezpieczeństwa​

Jak sprawdzić skuteczność firmy w prosty i łatwy sposób? 

Możesz to zrobić dzięki Kokpitowi Zarządzania Biznesem – aplikacji, która zbiera dane z tego, co dzieje się w firmie, a następnie ukazuje tablicę (dashboard) z najważniejszymi wskaźnikami Twojego przedsiębiorstwa. Chcesz wiedzieć więcej? Chcesz dowiedzieć się, jakie wskaźniki możesz śledzić we własnej firmie? Umów się na bezpłatną konsultację z naszymi ekspertami. 

Zobacz również :

Ile nóg ma pies statystyka? Czyli jak wykorzystać metody szacowania do tworzenia i przewidywania KPI

Co zrobić z wolnym czasem w pracy i jak go znaleźć? Poradnik dla menedżerów

Co utrudnia nam podejmowanie decyzji i jak mogą pomóc w tym kluczowe wskaźniki?

Sprawdź naszą nową aplikację