KPI w sprzedaży – jak je podnieść?

Dział sprzedaży to z pewnością jedno z najważniejszych ogniw firmy. To jego wyniki odpowiadają za wpływy firmy, a jego pracownicy reprezentują przedsiębiorstwo na zewnątrz, w czasie rozmów z klientami. Nic więc dziwnego, że bardzo często to właśnie od niego zaczyna się wprowadzanie wskaźników efektywności (KPI) w wielu firmach. Z artykułu dowiesz się, jakie są najważniejsze wskaźniki efektywności w dziale handlowym, co na nie wpływa i co można zrobić, aby poprawić ich wyniki.  Warto poznać i śledzić KPI w sprzedaży – dlatego zachęcam do dalszej lektury. 

Jak znaleźć więcej klientów - śledź KPI w sprzedaży

Liczba nowych klientów

Jednym z najczęściej mierzonych KPI w sprzedaży jest ten pokazujący, ile nowych kontrahentów zyskała firma w ciągu jednego miesiąca. Jest to miernik pokazujący rozwój firmy, a także, po części, zaangażowanie pracowników działu handlowego w swoją pracę. Właśnie dlatego warto obliczyć ten wskaźnik dla każdego handlowca. Co można zrobić, aby go podnieść? W dużej mierze zależy on od przedstawicieli handlowych. Zatem jeżeli zależy nam na większej liczbie nowych klientów, przede wszystkim należy ustalić z pracownikami realny cel, który mogą zrealizować. Po drugie, można zaproponować dodatkowy bonus finansowy wypłacany od każdego nowego klienta lub zorganizować wewnętrzny konkurs z atrakcyjnymi nagrodami, dla handlowców pozyskujących najwięcej nowych klientów. Wskaźnik można również podnieść ponosząc większe nakłady na działania marketingowe – dodatkowe reklamy, próbki produktów czy wystawienie się na targach – powinny mieć realny wpływ na poziom tego wskaźnika. 

Wskaźnik retencji, jako przykład KPI w sprzedaży

Retencja klientów – ważny KPI w sprzedaży

Handlowcy, pochłonięci szukaniem nowych klientów, mogą niekiedy przykładać mniejszą uwagę, do tych, z którymi już współpracowali. Dlatego bardzo istotne jest śledzenie wskaźników retencji. Przykładem może być liczba klientów, która dokonała ponownego zakupu w naszej firmie. W zależności od sprzedawanych produktów, okres porównawczy może wynosić miesiąc, kwartał a nawet rok. Ten wskaźnik można podnieść poprzez dobre relacje z klientami. Innym sposobem jest proponowanie rozszerzenia koszyka oferowanych produktów, a także specjalne promocje przeznaczone dla regularnie kupujących. W tym kontekście ważna jest również satysfakcja klienta z dotychczasowej obsługi, jakość proponowanych produktów i rozwiązań, terminowość dostaw itp. Zawsze warto korelować takie dane, aby w przypadku widocznego pogorszenia się wskaźnika, pogłębić wiedzę dotyczącą tego, gdzie leży problem.

Wzrost sprzedaży w czasie to przykład KPI w sprzedaży

Średni czas sprzedaży

Istotnym wskaźnikiem z punktu widzenia firmy jest to, ile średnio czasu potrzebuje nasz handlowiec na zamknięcie sprzedaży od chwili rozpoczęcia rozmów z klientem. Miernik ten dość łatwo badać za pomocą dobrego systemu CRM. Wskaźnik ten można poprawić rozkładając na czynniki pierwsze cały proces sprzedaży. Dzięki temu dowiemy się, który etap zajmuje najwięcej czasu. Pozwoli to na jego dokładną analizę i znalezienie sposobu na jego skrócenie. Dobrym przykładem poprawy wskaźnika jest stosowanie metod i filozofii lean management w sprzedaży. Na ten miernik można wpłynąć również w czysto techniczny sposób prosząc zespół handlowy o regularne zamykanie w systemie CRM procesów sprzedaży, które mają nikłe szanse na sukces.

Procent handlowców, którzy osiągnęli postawiony cel sprzedażowy

Ten wskaźnik pokazuje, jak pracują Twoi handlowcy, ale także jak działasz jako ich menedżer. Praca przedstawiciela handlowego prawie zawsze wiąże się z określeniem miesięcznych czy kwartalnych targetów. To one są często wskaźnikiem, który wyznacza na przykład poziom premii dla handlowca i często traktowany jest jako najważniejszy miernik w dziale handlowym. Jednak ważne jest również to, jakie cele postawimy pracownikom. Jeżeli są one zbyt wygórowane i tylko niewielki procent z zespołu jest w stanie je zrealizować, to być może zarządzający mają za duże oczekiwania? Przyjmuje się, że procent osób z zespołu, który realizuje postawione cele powinien wynosić około 60%. Mniejsza liczba oznacza, że targety są ustalone na zawyżonym poziomie. Niskie wyniki można też tłumaczyć, jakością pracy obecnych handlowców. Co zrobić, aby poprawić ten wskaźnik? Przede wszystkim ustalić go na realnym poziomie. Po drugie sprawdzić, czy pracownicy są dostatecznie zmotywowani, czy angażują się wystarczająco w swoją pracę. Warto również zainwestować w szkolenia – zarówno produktowe, aby lepiej poznać sprzedawane dobra lub usługi, ale także w szkolenia warsztatowe. Te ostatnie pozwolą na poprawienie umiejętności sprzedaży czy budowania relacji z klientami. 

Kokpit Zarządzania Biznesem a KPI w sprzedaży

KPI w sprzedaży można podnosić pod warunkiem, że się je mierzy. Często sam proces pomiaru, może pozytywnie wpłynąć na osiągane wyniki. Warto również integrować wskaźniki sprzedaży z miernikami w innych działań. Firma to jeden organizm i bez wiedzy o tym, co dzieje się w marketingu, księgowości, czy logistyce, często nie da się wysnuć trafnych wniosków i podjąć słusznych decyzji. Narzędziem, które, w łatwy sposób pozwala na łączenie danych z różnych działów w firmie jest Kokpit Zarządzania Biznesem. Aby go wdrożyć, nie potrzebne są zaawansowane programy typu ERP, a jego pełna implementacja w firmie trwa zaledwie kilka tygodni. Więcej informacji na jego temat uzyskasz w ramach bezpłatnej konsultacji. Umów się teraz.

Przeczytaj również:

Co to są KPI i po co je liczyć?

Co utrudnia nam podejmowanie decyzji i jak mogą pomóc w tym kluczowe wskaźniki?

Kto wyśmiewa KPI? Czyli wskaźniki zarządcze – co to jest, kiedy i dlaczego je stosować oraz jak przekonać do nich pracowników