Dashboard to narzędzie, z którego korzysta już niejedna firma na świecie. Ich celem jest wizualizacja kluczowych wskaźników efektywności (tzw. KPI). Dzięki nim właściciel, prezes czy manager mają szybki dostęp do tego, co dzieje się w firmie. To z kolei pomaga podejmować szybsze i bardziej trafne decyzje. Umożliwia wyciąganie wniosków z wprowadzanych działań i skutecznie pomaga zarządzać całym przedsiębiorstwem. 

Kokpit, deska rozdzielcza czy tablica finansowa? 

Co oznacza słowo “dashboard”? Bardzo często, szczególnie w programach komputerowych słowo “dashboard” przekłada się jako “kokpit”. Natomiast  słownik języka angielskiego tłumaczy to słowo jako “deska rozdzielcza” lub “tablica finansowa”. Tutaj, rzecz jasna, będziemy zajmować się drugim znaczeniem tego słowa. Oczywiście obecnie na dashboardzie umieszcza się znacznie więcej informacji, nie tylko finansowe. Umieszcza się tak każdy istotny wskaźnik mierzony w danym przedsiębiorstwie. Właśnie dzięki temu osoba, która z niego korzysta, jest w stanie szybko i bezproblemowo ocenić kondycję firmy i sprawdzić, które jej elementy wymagają poprawy. 

W czym pomoże dashboard? 

Po pierwsze w zebraniu i wizualizacji wszystkich najważniejszych danych i wskaźników. Często zdarza się, że każdy dział posiada własne KPI i ma własny sposób ich analizy. Manager ma je w swoim pliku w excelu i od czasu do czasu, np. podczas rocznej prezentacji, pokazuje niektóre miary. Stworzenie dashboardu w firmie, z wykorzystaniem jednej aplikacji (np. Kokpit Zarządzania Biznesem) ujednolica te informacje. Co więcej, daje możliwość wglądu do nich np. dyrektorowi lub prezesowi. 

Po drugie dostęp do danych w postaci dashboardu ma za zadanie ułatwić realizację celów. Na takim kokpicie pokazuje się zazwyczaj kluczowe wskaźniki. Są zazwyczaj zwięzłe i można wyciągnąć sporo wniosków tylko rzucając na niego okiem. 

dashboard, kokpit zarządzania biznesem, KPI i i wskaźniki n
Dashboard w Kokpicie Zarządzania Biznesem

Czy potrzebuję dashboard w swojej firmie?

Dashboard dla firm to przydatne narzędzie, które warto wdrażać nawet jeśli przedsiębiorstwo jest małe. Mierzenie wskaźników i dostęp do nich, pomagają w podejmowaniu decyzji i w rozwoju. Dashboard pomaga również w szukaniu tych elementów w firmie, które działają gorzej i które wymagają interwencji. To z kolei pozwala na przejście z tzw. zarządzania ręcznego, kiedy to prawie wszystkie decyzje podejmuje jedna osoba – szef lub prezes, do sterowania automatycznego. W tym drugim przypadku zarządzający pochyla się tylko nad sprawami, które odbiegają od normy, a wszystkie pozostałe pozostawia menedżerom i pracownikom. Dashboard i wskaźniki pozwalają właśnie na określenie tej „normy”.

Tablica ta przyda się również, jeśli firma wdraża controlling.

Dashboard = Kokpit Zarządzania Biznesem

Nasz produkt – Kokpit Zarządzania Biznesem, to produkt, który można wprowadzić w każdej firmie, która mierzy lub chciałaby mierzyć najważniejsze wskaźniki. Od KPI w sprzedaży, przez wskaźniki finansowe, wskaźniki HR, wskaźniki produkcji, po wskaźniki satysfakcji klienta. Poza dashobardem w Kokpicie Zarządzania Biznesem będziesz mógł(a) dotrzeć do większej ilości danych. Co więcej z łatwością je porównasz i zobaczysz, jak zmieniały się w czasie. 

Chcesz wiedzieć więcej – wypełnij formularz lub skontaktuj się z nami

Zobacz również: 

Co utrudnia nam podejmowanie decyzji i jak mogą pomóc w tym kluczowe wskaźniki? – Kokpit Zarządzania Biznesem

Co to są KPI i po co je liczyć? – Kokpit Zarządzania Biznesem

Co zrobić z wolnym czasem w pracy i jak go znaleźć? Poradnik dla menedżerów – Kokpit Zarządzania Biznesem

Ile nóg ma pies statystyka? Czyli jak wykorzystać metody szacowania do tworzenia i przewidywania KPI  – Kokpit Zarządzania Biznesem