Co zrobić z wolnym czasem w pracy i jak go znaleźć? Poradnik dla menedżerów

Praca menedżera należy do tych, w których wymagana jest ponadprzeciętna zdolność organizacji, dobre zarządzanie czasem i umiejętność wykonywania wielu zadań niemal jednocześnie. Pewnie dlatego, według raportu Randstat, to właśnie przedstawiciele kadry zarządzającej najczęściej zostają w pracy po godzinach. Zdarza się to regularnie 89% kierowników średniego szczebla oraz 83% dyrektorów najwyższego szczebla. Jednak czy zarządzanie ludźmi i projektami musi być aż tak angażujące? Odpowiedź brzmi – zdecydowanie nie. W artykule podpowiadamy, co zrobić, żeby mieć więcej czasu. A także, jak wykorzystać go efektywnie – rozwijając siebie i firmę, w której pracujemy.

Jak znaleźć czas w pracy?

W Internecie można znaleźć setki porad, kursów i coachingów, które zapewniają, że po ich ukończeniu uczestnik będzie lepiej radził sobie z codziennymi obowiązkami – lepiej zarządzał sobą w czasie. W wielu z nich można znaleźć wartościowe wskazówki. Zapewne pomogły niejednej osobie, na przykład w delegowaniu zadań, nauczyły asertywności do zlecanych zadań spoza zakresu obowiązków itp. W czasie naszej wieloletniej obserwacji firm produkcyjnych i usługowych, tysięcy rozmów i  konsultacji w zakresie usprawnień i wdrażania lean, zauważyliśmy, że jedną z największych bolączek menedżerów jest brak wyznaczonych priorytetów. Często wynika to z braku strategii firmy, ale przede wszystkim z braku wyznaczonych kluczowych wskaźników efektywności (KPI).

Właśnie dlatego w naszych konsultacjach zaczęliśmy zwracać szczególną uwagę na ten aspekt. Stworzyliśmy także rozwiązanie, pozwalające na skuteczny pomiar i analizę mierników – Kokpit Zarządzania Biznesem. Dzięki samemu wprowadzeniu wskaźników oraz Kokpitu nasi klienci zyskali czas i możliwość rozwijania siebie oraz swoich firm. Zachęcamy do zapoznania się z case study:

Jak mierzyć biznes, żeby wygrywać. Jakie wskaźniki mierzyć w usługach, żeby zapewnić rozwój biznesu?

Pomogą one w zrozumieniu, czym jest Kokpit. Zachęcamy również do bezpłatnych konsultacji, dzięki którym sprawdzisz, czy w Twojej firmie kluczowe wskaźniki pozwolą znaleźć czas dla Ciebie. Jednak przede wszystkim sprawią, że firma będzie szybciej rozwijać się we właściwym kierunku.  

Co zrobić z wolnym czasem w pracy?

Dobrze –  ustaliłe(a)ś strategię z zespołem, wyznaczyliście cele, wdrożyłe(a)ś Kokpit Zarządzania Biznesem i okazało się, że nie musisz już brać nadgodzin. Co więcej, okazuje się, że pozwoliło to wygospodarować więcej czasu w ciągu dnia roboczego. Już nie musisz nadmiernie rozmyślać, jaką decyzję podjąć – pomagają Ci w tym wskaźniki i ich wizualizacja. Dzięki nim wiesz też, na czym zależy firmie i skupiasz się na poprawie wskaźników, które mają wpływ na sukces przedsiębiorstwa. Praca staje się przyjemniejsza i mniej stresująca a dodatkowo masz czas na nowe działania. Czym się kierować, przy wyborze tego, co będziesz robił(a) w tym odzyskanym czasie? Rekomendujemy takie działania, które rozwiną firmę, w której pracujesz oraz Ciebie, jako pracownika tej firmy. Poniżej kilka propozycji.

Rozwój kompetencji i umiejętności

Teraz kiedy masz już więcej czasu, w końcu możesz w pełni wykorzystać swój budżet szkoleniowy i znaleźć odpowiednie wydarzenia oraz warsztaty, które wzbogacą twoje umiejętności i kompetencje. Warto wybrać się na konferencję branżową. Jest to zawsze świetna okazja do poznania nowinek, dowiedzenia się, jak z problemami i wyzwaniami radzą sobie inni. Konferencje to również doskonałe miejsce do zawierania nowych znajomości biznesowych.

Warto również zaplanować szkolenie lub trening, który rozwinie Twój warsztat menedżerski. Kompetencje miękkie są bardzo często zaniedbywane przez polskich menedżerów. Należy mieć jednak na uwadze, że pracownicy preferują tych szefów, którzy posiadają wysoką kulturę komunikacji, potrafią być liderami i aktywnie wspierają swoich podwładnych. Warto jednak pamiętać o zainwestowaniu czasu na znalezienie dobrej firmy szkoleniowej, która ma doświadczenie, a ćwiczenia w trakcie warsztatów opierają się na współczesnej wiedzy naukowej.

Szkolenia i konferencje świetnie rozwijają i motywują do dalszej pracy, jednak nie trzeba wyjeżdżać, aby móc wziąć udział w dobrze przygotowanym wydarzeniu. Obecnie w sieci istnieje wiele kursów, które można zrealizować online i we własnym tempie. Wystarczy na przykład poświęcić 15 minut dziennie, aby wziąć udział w e-learningu i nauczyć się nowych rzeczy. To niewielka inwestycja, a pożytek z niej może przyjść w najbardziej nieoczekiwanym momencie.

Czytanie prasy branżowej

Inną formą nauki, a jednocześnie bycia na bieżąco z tym, co dzieje się w naszym sektorze, jest czytanie prasy branżowej, newsletterów ważnych portali i tych wysyłanych przez konkurencję. To ważne, aby wiedzieć o jakich tematach się rozmawia, jakie są wyzwania innych menedżerów. Prawda jest jednak taka, że zabiegany kierownik, rzadko kiedy ma czas, aby nawet przejrzeć czasopisma czy mailingi. Chociaż wiemy, że często się do nich zapisuje. 😉 Kiedy czasu zostanie więcej, codziennie, do kawy, można otworzyć najnowszy newsletter i –  na spokojnie – przeczytać najistotniejsze informacje oraz dowiedzieć się, co w trawie piszczy.   

Nowy projekt

Oczywiście ten czas można wykorzystać na obmyślenie, zaprojektowanie i wdrożenie nowego projektu, który zawsze chciałe(a)ś wprowadzić, ale nie miałe(a)ś czasu. Możesz również zacząć myśleć o firmie, w której pracujesz, w dalszej perspektywie – skupić się na zarządzaniu strategicznym, zamiast operacyjnym. Nowa linia produkcyjna, zorganizowanie działu satysfakcji klienta? Każdy ma zapewne kilka pomysłów, które warto rozwijać lub chociaż poważnie się nad nimi zastanowić, zrobić analizę i badania, które umożliwią wdrożenie ich w życie.

Podtrzymuj relacje

W biznesie podtrzymywanie relacji jest bardzo istotne. Teraz kiedy masz więcej czasu możesz zaprosić swojego największego kontrahenta na obiad, porozmawiać nie tylko o biznesie, ale spróbować poznać go lepiej. To z pewnością zaprocentuje w Waszych dalszych kontaktach. A może znajdziesz czas na znalezienie nowych kontaktów – śniadania biznesowe, spotkania z cyklu LinkedIn Local czy spotkania lokalnych stowarzyszeń wspierających przedsiębiorczość. To tylko niektóre z możliwości szukania nowych partnerów.

Co zrobić z czasem poza pracą?

Ponieważ nie zostajesz na nadgodziny, masz więcej czasu również poza pracą. Pewnie masz marzenia i teraz masz czas na ich realizację. Gdyby jednak Twoje marzenia związane były tylko ze spaniem i oglądaniem najnowszych seriali, to podpowiadamy, żeby pomyśleć o innych. Oto kilka porad, na co warto wykorzystać ten czas.

Zaplanuj podróż życia

Najlepiej taką, która pozwoli Ci spędzić więcej czasu z rodziną. Zamiast iść do biura podróży i wziąć pierwsze lepsze all inclusive w Turcji (choć w takiej opcji nie ma nic złego;)), możesz zainwestować trochę czasu i zaprojektować swoje wakacje marzeń. Wybrać miejsca, które chcesz zobaczyć, zarezerwować butikowe hotele, zgrać dojazdy i czerpać z tego satysfakcję. Podróż dookoła świata – czemu nie? Ale jeżeli jesteś początkującym podróżnikiem, warto wybrać się bliżej,  na przykład do malowniczej Gruzji. 

Naucz się nowej rzeczy

Zawsze marzyłeś, żeby nauczyć się żeglować, grać w tenis lub na instrumencie? To świetnie się składa, teraz masz na to czas. Możesz zainwestować godzinę czy dwie w tygodniu i nauczyć się nowej rzeczy. W końcu nie samą pracą człowiek żyje. Nauka wykonywania nowych czynności to świetny sposób na to, aby nie tylko być z siebie dumnym, ale również pobudzić do pracy swoje neurony. Dzięki temu jest też znacznie większa szansa na pozostanie sprawnym intelektualnie przez dłuższy czas i…na posiadanie większej energii i zasobów do nauki kolejnych rzeczy.

To pewnie nie wszystkie rzeczy, które można robić w wolnym czasie. Warto go wykorzystać na wzbogacenie własnego życia zawodowego i prywatnego. Z drugiej strony nie warto mieć wyrzutów sumienia, kiedy po prostu nic nie robimy i cieszymy się odpoczynkiem. Czasem właśnie po takich chwilach przychodzą do głowy najlepsze pomysły i rozwiązania.

Zrób pierwszy krok do swojego wolnego czasu

Skontaktuj się z nami i zarezerwuj bezpłatną konsultację. Dowiedz się, jak dzięki wdrożeniu wskaźników i odpowiedniego narzędzia jakim jest Kokpit Zarządzania Biznesem, możesz zrobić te wszystkie rzeczy, o których piszemy powyżej.

 

Źródło

[1] https://www.randstad.pl/strefa-pracownika/praca-na-co-dzien/w-nadgodzinach-pracuje-3-na-4-polskich-pracownikow-po-wyjsciu-z-pracy-odbieramy-telefony-i-e-maile-sluzbowe/