Jesteśmy beneficjentami projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Zobacz szczegóły

Trendy i nowe podejścia do pomiaru i monitorowania wskaźników biznesowych

O kluczowych wskaźnikach efektywności piszemy już od jakiegoś czasu. W wielu artykułach pokazaliśmy, dlaczego ich monitorowanie i prawidłowy wybór jest niezwykle ważny. Dowiedliśmy, że dzięki nim jesteśmy w stanie podejmować lepsze i bardziej trafne decyzje. Przedstawiliśmy kilkadziesiąt najpopularniejszych wskaźników, które były używane w biznesie od wielu lat. Tym razem zastanowimy się, jakie są obecnie trendy w obszarze związanym z KPI i zastanowimy się, jaka jest ich przyszłość. 

Czytelnicy dowiedzą się więcej o Big Data, sztucznej inteligencji oraz o aplikacji, która zmienia sposób, w jaki patrzymy na wskaźniki. Zaczynajmy!

Wielkie dane, czyli  Big Data

Co to jest Big Data? Jest to termin używany do opisania zbiorów danych, które są tak ogromne i tak złożone, że tradycyjne metody przetwarzania danych nie są wystarczające do ich skutecznego analizowania. Big Data cechują trzy wymiary, które określane są jako “3V”. Są to:

      1. Wielkość (Volume): Big Data odnosi się do wielkiej ilości danych, które są generowane codziennie. Postęp technologiczny, a także urządzenia podłączone do internetu, umożliwiają gromadzenie wielu informacji. Pochodzą one z różnych źródeł takich jak: media społecznościowe, czujniki umieszczone na przykład na hali produkcyjnej, urządzenia mobilne, ale także wszelkie transakcje finansowe. 

      1. Różnorodność (Variety): Big Data obejmuje różne typy danych, a nie jedynie liczby. Informacje kryją w sobie również teksty, obrazy, dźwięki, wideo, dane geoprzestrzenne itp. Dzięki Big Data jesteśmy w stanie analizować je wszystkie i wyciągać odpowiednie wnioski. 

      1. Szybkość (Velocity): Big Data jest generowane w tempie, które często przekracza możliwości tradycyjnych systemów przetwarzania danych. Dane napływają w czasie rzeczywistym lub w bardzo krótkim czasie, co wymaga szybkiego przetwarzania i analizy w celu wydobycia wartościowych informacji.

    Po co Big Data? 

    Przedsiębiorstwa i organizacje wykorzystują analizę Big Data do podejmowania lepszych decyzji biznesowych, zrozumienia preferencji klientów, odkrywania trendów rynkowych lub tworzenia personalizowanych doświadczeń dla użytkowników. Ta metoda przetwarzania danych bywa pomocna również w trakcie szukania przyczyn problemów, kiedy tradycyjne sposoby zawiodły. 

    Big Data pomaga również w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Dane o dostawach, transporcie, magazynowaniu i innych aspektach łańcucha dostaw mogą być analizowane w celu optymalizacji procesów, identyfikacji obszarów o wysokim ryzyku oraz poprawy efektywności operacyjnej. Big Data jest używane do analizy ryzyka finansowego, zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym, wykrywania oszustw i nadużyć. Dane finansowe, transakcyjne, logi sieciowe i inne informacje są analizowane w celu identyfikacji nieprawidłowości i podejrzanych wzorców.

    Zastosowań tej technologii jest sporo. Jednak zanim rzucimy się na używanie Big Data, upewnijmy się, że posiadamy, analizujemy i wyciągamy wnioski z tradycyjnych wskaźników biznesowych. 

    Sztuczna inteligencja a wskaźniki

    Od kilku miesięcy technologią, o której wszyscy mówią jest sztuczna inteligencja (SI). Za sprawą ChataGPT stała się ona dostępna dla zwykłego śmiertelnika. Niektórzy sądzą, że SI już zmieniła nasz świat, inni pozostają sceptyczni. Jednak to dopiero początek działania tego systemu, który ciągle się rozwija i wokół którego tworzone są kolejne aplikacje rozszerzające jego pole działania. Czy tak będzie w przypadku analizy wskaźników? Z pewnością. Sztuczna inteligencja będzie mogła automatycznie analizować duże ilości danych, dzięki czemu osiągniemy głębsze zrozumienie wyników finansowych, operacyjnych i wskaźników HR. To w konsekwencji pomoże w optymalizacji procesów produkcyjnych i usprawnianiu usług. 

    SI już od jakiegoś czasu nieźle radzi sobie z tzw. analizą sentymentu, czyli określaniu emocjonalnego ustosunkowania do produktu czy marki na podstawie danych tekstowych. 

    Od lat widzimy również spersonalizowane podpowiedzi w sklepach internetowych – jeśli kupiłeś produkt A, to może Ci się spodobać produkt B. Sztuczna inteligencja pomoże w jeszcze lepszym zrozumieniu klienta i dopasowaniu oferty do jego upodobań. To wpłynie pozytywnie na sprzedaż w firmach e-commerce. 

    Z pewnością zastosowań SI będzie bardzo wiele i w ciągu najbliższych lat faktycznie zmieni nasze życie. 

    Aplikacje monitorujące wskaźniki

    Jeżeli już teraz śledzisz wskaźniki z różnych działów, warto zainwestować w oprogramowanie, które pomoże lepiej je zwizualizować i podjąć zyskowne decyzje biznesowe. Aplikacje umożliwiają uporządkowanie danych, zestawiać je i analizować. Przykładem jest Kokpit Zarządzania Biznesem, który z pomocą dashboardu pokazuje najważniejsze wskaźniki i pomaga je przetwarzać. Jeżeli chcesz wiedzieć więcej – umów się na bezpłatną konsultację i poznaj naszą aplikację. 

    aplikacje do wskaźników

    Zobacz także: 

    Wizualizacja danych. Wykresy – zasady tworzenia, rodzaje i zastosowanie


    Raport KPI, co to jest i jak go stworzyć? 


    Co utrudnia nam podejmowanie decyzji i jak mogą pomóc w tym kluczowe wskaźniki?

    Sprawdź naszą nową aplikację