Jesteśmy beneficjentami projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Zobacz szczegóły

Wizualizacja danych - po co i jak to robić?

O monitorowaniu wskaźników w poszczególnych działach firm napisaliśmy już całkiem sporo. Podsumowanie dotyczące tych rozważań można znaleźć w artykule Jak sprawdzać skuteczność firmy.  

Przyszedł czas, aby dokładniej przyjrzeć się kolejnemu tematowi – wizualizacji danych. Z tego artykułu dowiesz się, po co to robić? Jakie są sposoby przedstawiania surowych wyników? Jakiego oprogramowania użyć, aby ujrzeć je wersji graficznej. W kolejnych tekstach znajdziesz informacje na temat typów wykresów, tabel i organizacji danych. Poznasz także sposoby łatwiejszego i skuteczniejszego korzystania z nich.

wizualizacja danych, wykres, tytułowe

5 powodów, dla których warto wizualizować dane: 

1. Wizualizacja danych ułatwia ich ZROZUMIENIE

Wykresy czy tabele pozwalają nam na szybsze zauważenie wzorców, trendów, a także zależności występujących między danymi. Wykresy dodają nam też pewien kontekst, dzięki któremu sam proces spostrzegania jest szybszy i dokładniejszy. 

2. Wykresy i tabele ułatwiają PODEJMOWANIE DECYZJI

Jak pokazują wyniki badań, podczas podejmowania decyzji czasami popełniamy błędy poznawcze lub korzystamy z tzw. heurystyk (więcej o tym znajdziesz w artykule: Co utrudnia nam podejmowanie decyzji?). Okazuje się, że niektóre z tych zniekształceń możemy pokonać dzięki wizualizacji danych. Dlaczego? Ponieważ nasz mózg łatwiej przetwarza obrazy niż liczby. Inaczej mówiąc, prościej nam zobaczyć i od razu zrozumieć duży spadek np. wskaźnik satysfakcji klienta, kiedy przedstawiony jest on na wykresie niż jedynie w formie liczbowej.  

3. Pomagają lepiej PAMIĘTAĆ dane 

Wnioski z jednego z badań [1] sugerują, że dane pokazane w sposób interesujący, w większym stopniu angażują uwagę. Co więcej, wizualizacja pomagała również lepiej zapamiętywać informacje. Oczywiście warto przestrzegać pewnych wytycznych dotyczących tworzenia wykresów. Na przykład, na wykresie kołowym przedstawiać tylko dwie zmienne, a w tabelach używać kolorów dla oznaczenia wzrostu wartości wskaźnika (zwyczajowo zielony) oraz jego spadków (na czerwono). 

4. Poprawa KOMUNIKACJI

Jeżeli cała firma będzie posługiwała się tymi samymi standardami wizualizacji danych, pracownicy będą potrzebowali znacznie mniej czasu, aby się z nimi zapoznać. Szczególnie jeżeli dane pochodzą z różnych działów firm. W takim przypadku wystarczy pokazać wykres, aby zrozumieć, jak wygląda sytuacja w danym departamencie. 

wizualizacja danych przydaje się w czasie prezentacji

5. Skuteczne PREZENTACJE

Zwizualizowane dane warto również nanosić na prezentacje dla klientów, inwestorów czy partnerów biznesowych. Dzięki temu będzie ona bardziej przystępna i  atrakcyjna. A do tego, jak już wiemy z poprzednich punktów – klient czy inwestor – lepiej zapamięta te dane i szybciej podejmie decyzje. 

Sposoby wizualizacji danych

Istnieje kilka sposobów wizualizacji danych, każdy z nich ma swoje zalety i wady. Przed podjęciem decyzji, którą metodę wybrać należy zastanowić się, czy jest ona odpowiednia do konkretnych informacji i liczby, które posiadamy. Ważne jest również to, czy dane mają pomóc nam podjąć decyzje czy raczej chcemy wywrzeć na kimś wrażenie. W pierwszym wypadku wystarczą wykresy lub tabele, w drugim można zastanowić się nad pokazywaniem interesujących przykładów i nowocześniejszych sposobów wizualizacji. Poniżej krótkie omówienie poszczególnych sposobów ukazywania danych w sposób graficzny. 

Wykresy 

Są to najpopularniejsze sposoby pokazywania danych. Istnieją wykresy liniowe, słupkowe czy kołowe, z którymi spotykamy się na co dzień np. oglądając sondaż przedwyborczy. 

Inne, w tym histogramy, czy wykresy pudełkowe spotykamy znacznie rzadziej. O tym, jak wybierać odpowiednie wykresy opowiemy w jednym z kolejnych artykułów z serii. 

wykresy jako forma wizualizacji danych

Tabele

Innym popularnym sposobem prezentowania danych są tabele. Jeżeli chcemy użyć ich na prezentacji, to lepiej przedstawiać w nich niewiele informacji. Można też dodatkowo wstawiać znaki graficzne lub kolory, aby zaznaczyć dane, które trzeba szybko porównać lub zwrócić na nie uwagę. 

Są też tzw. tabele przestawne, które pomagają w agregacji i wizualizacji bardzo dużych baz, z wieloma wartościami i zmiennymi. Tych jednak nie warto pokazywać szerszej publiczności.

Mapy ciepła

To metoda wizualizacji danych które reprezentują wartości za pomocą kolorów. Możemy na przykład pokazać, które elementy strony internetowej są najczęściej klikane. Robimy wtedy zrzut strony internetowej i oznaczamy miejsca częstych interakcji użytkowników na czerwono. Mniej popularne miejsca kolorujemy na niebiesko lub zielono. Podobnie można zaznaczyć na planie galerii handlowej, które sklepy odwiedzane są najchętniej przez klientów. 

mapa ciepła

Animacje

Jeżeli zależy nam na zrobieniu wrażenia i zdobyciu uwagi odbiorcy – warto użyć animacji. Mogą to być ruszające się wykresy lub inne kreatywne formy. Szczególnie polecane przy tworzeniu prezentacji. 

Wizualizacja danych w Kokpicie Zarządzania Biznesem

W firmie najlepiej korzystać z danych w formie dashboardu, w którym znajdują się przygotowane wcześniej wykresy i tabele, a dane zaciągają się z innych systemów informatycznych. Wystarczy więc rzut oka, aby sprawdzić, jaka jest kondycja firmy i podjąć trafne decyzje. Wszystkie te funkcje znajdziesz w Kokpicie Zarządzania Biznesem. Jeżeli chcesz umówić się na bezpłatną konsultację, aby dowiedzieć się, jak wizualizować dane – wypełnij ten formularz

 Źródła: 

[1] Healey, C., & Enns, J. (2011). Attention and visual memory in visualization and computer graphics. IEEE transactions on visualization and computer graphics, 18(7), 1170-1188.

Zobacz również:

Które kluczowe wskaźniki efektywności powinien śledzić dyrektor finansowy?

KPI w dziale obsługi klienta, czyli kluczowe wskaźniki efektywności, które warto mierzyć w call center

KPI na produkcji, które warto monitorować

Co to są KPI i po co je liczyć?

Sprawdź naszą nową aplikację